Pokračujeme v seriálu o záludnostech přípravy a tisku přímými Pantone barvami. Dnes si stručně popíšeme způsob míchání přímých barev a nutnou výbavu k tomu, abyste si vlastními silami to mohli zajišťovat.
Princip míchání tiskových barev
Algoritmus, který dokáže namíchat definovanou přímou barvu, bude asi poměrně složitý. Jednoduchý je však princip, jak funguje. Cílem je připravit přímou tiskovou barvu tak, aby po nanesení na daný substrát, v určené síle nánosu, dosáhla shodné (či velmi blízké) spektrální charakteristiky jakou má barva referenční. Principiálně jde o hledání poměrů jednotlivých kolorantů tak, aby součet jejich jednotlivých spektrálních charakteristik dosáhl charakteristiky referenční. Jednoduše se to řekne, samozřejmě hůře se to v praxi počítá. Již z tohoto jednoduchého úvodu vyplývá, že referenční přímou barvu je nutno zadávat pomocí spektrální charakteristiky remise a nikoliv jako hodnoty CIE Lab. Spektrální křivka v sobě nese daleko více informace o vlastní barvě – barvový prostor CIE Lab je již degradován na charakteristiku vnímání barvy lidským okem při normalizovaném osvětlení.
Prvním krokem při nastavení systému InkFormulation pro míchání přímé barvy je mít databázi kolorantů, neboli barviv, ze kterých se bude dále míchat. Tuto databázi většinou dodává jejich výrobce, který dodává systém 16ti základních barev Pantone (plus transparentní bílá), nebo tuto databázi lze naměřit a vygenerovat v nejvyšší verzi InkFormulation Manufacturer. Tato databáze obsahuje spektrální charakteristiky čistých pigmentů, bez vlivu substrátu. Pro každou tiskovou technologii (ofset, flexo, hlubotisk) je nutno mít samostatnou databázi kolorantů, protože jde principiálně o odlišné tiskové pigmenty.
Před vlastním recepturováním přímé barvy je nutno zadat několik důležitých parametrů, které specifikují konkrétní tiskové podmínky. Tak za prvé je to typ substrátu, na který se bude tisknout, zejména jeho nádech (nutno spektrálně změřit konkrétní papír) a druh povrchu (natíraný/nenatíraný). Dále se specifikují reálné podmínky nanášení tiskové barvy. Například klasický ofsetový proces není schopen dávkovat vyšší nános tiskové barvy než je 1,5 g/m2. Optimálně ofsetové barevníky pracují při nánosech tiskové barvy cca 1,0 až 1,2 g/m2, takže tuto hodnotu je nutno zadat, aby program s ní při výpočtech množství pigmentů počítal. Podobně je to i u flexotisku, kde se volí reální viskozita tiskové barvy a lineatura aniloxového válce.